About Me

My photo
ALLAH is closest to those with broken hearts =)

Tuesday, November 11, 2008

Warkah Buat Ibu..

Mak.....Terlalu bosan rasanya duduk membilang hari.....Dah hampir sepuluh bulan mak pergi,Rasanya baru semalam mak peluk kiter kansejuk syahdu masih terasa lagi nih....Mak tau tak.....itu lah pertama kali mak peluk anak mak yang nakal niSejak kiter dewasa.....dan itu juga terakhir kali nya.Emmmm...rupanya mak dah tau mak nak pergi jauh.....nak tinggal kan anak2 mak.....nak tinggal kan dunia fana ni.....mak macam dah sedia.....Seminggu sebelum tu.....mak dah menganyam tikar mengkuang 3helai.....Akak kata sampai ke pagi mak anyam tikar tuu..... tanpa rasa mengantuk,tanpa rasa letih..... kakak pun rasa hairan..... mak tak penah buatgitu..... pastu mak pasang radio kecil di sebelah mak..... tapi makseolah2 tak sedar bahawa rancangan radio tu Siaran siam..... kengkadangsiaran indonesia...mak terus tekun menganyam... Rupanya tikar yang telahmak siapkan tu di gunakan untukmengiringi mak ke kuburan...Pastu mak sapu sampah sekeliling rumah bersih2....pastu mak jemur karpet-karpet...pastu mak ubahkan sofa ke tempat lain..mak biarkan ruang tu kosong..rupanya kat situ jenazah mak diletakkan.. paling menarik sekali makbgtau kat maner sume duit dan barang kemas mak.. ada kat dalamalmari..... ada kat dalam dalam beg..... ada dalam ASB..... ada katdalam Tabung Haji.. mak cakap tak berapa cukup lagi.... ada kat dalamgulung tikar..... masa tu mak perasan takk..?? kiter gelak sakan bilamak bgtau duit dalam gulung tikar... kiter kata mak ni memang pesennlama laaa... mak cuma gelak jer... eemmm..bahagiaa nya saat ituu..Mak.....Hari tu hari sabtu 18/08/1999 pukul 3 petang mak tiba2 sakit perut.....bila malam tu kiter sampai dari KL.....mak dah dalam kesakitan. Akak danabang kat kampong semua dah pujuk..... mak tetap takmau pi hospital.....dan cuma tinggal giliran kiter sahaja yang belum pujuk... Mak kata maktakmau duduk dalam hospital..... tapi kiter berkeras juga pujukk.. nantidi hospital ada doktor...ada ubat untuk mak.. kat rumah kami hanya mampusapu minyak dan urut jer.. Mak tetap tak bersetuju.....mak memangdegil... tak salah, anak mak yang ni pon mengikut perangai mak tu.. Tapiakhirnya bila melihat keadaan mak makin teruk.... mak sakit perut sampainak sentuh perut mak pon sakit kami adik beradik sepakat hantar juga makke hospital.....Mak.....amponkan kami semua...kami nak mak sehat...kami sayang mak...kami tak mau mak sakit...kami terpaksa juga hantar mak ke hospital....ampon kan kami yer mak....Mak.....Malam itu abang bawa mak ke hospital dan itu lah pertama dan terakhirkali mak naik kereta kiter... Masih terbayang betapa ceria dangembiranya mak, kiter kata nak beli kereta.... Mak asyik tanyaajer..cukup ker duitt.. kiter jawab pula...kalau tak cukup, mak kanbanyak duit... mak gelak ajerr..... Lepas tu bila kereta kitersampai.....mak buat kendurikesyukuran.....Dan kiter masih ingat lagi...bila kiter eksidenTerlanggar kelinn naik motor.....Punya la kiter takut...kiter warning kakak kiter jangan Sesekali bgtaukat mak..... Bila balik sahaja kampong....kiter cepat-cepat simpan ketadalam garaj..... Tapi mak perasan juga bumper depan kemek...mak tanyakenapa...? Selamba jerr kiter jawab terlangar pokok bunga.....Mak....tujuan kiter menipu tu supaya mak tak risau... Maafkan kiterkerana sampai mak pergi mak tak tau hal sebenar... mak, kiter menipu makkan...ampon kan kiter....Mak.....Jam 4.30 pagi 19/08/1999Bila tiba aja kat hospital....nurse tengah balut mak dengan kainputih..... mak mesti nampak kiter jatuh terduduk di lantai hospital...Mesti mak nampak abang cium dahi mak..... Mesti mak nampak akak baca doauntuk mak.... Mesti mak nampak adik terduduk kat kerusi kat sudut itu...mesti mak nampak semua tu kann...kann..kannn Mak tau tak.... Pagi tubalik dari hospital jam 5.20 pagi kiter mamandu dalam keadaan separuhsedar... Adik kat sebelah diam melayan perasann... Kenangan bersama makberputar dalam kepala ini... jalan di depan terasa makin kelam.....airmata dah tak mampu di tahan.... Masa tu seandainya apa-apa terjadi dijalan itu kiter rela... Namun alhamdulillah akhirnya kiter sampaijuga... disebab kan pagi masih awal, jadi jalan tulenggang..kosong....sekosong hati ini..... Sepanjang perjalanan terasakedinginan subuh itu lain benar suasananya..... terasa syahdu dan sayugitu...dinginnnn....Mak.....Kiter masih ingat lagi...Kiter baca AlQuran kat tepi mak temankan mak...Jam 11.00 pagi mak di mandi kan....Anak2 mak yang pangku masa mak mandi....Mak mesti rasa betapa lembut nya kami mengosok seluruh tubuh mak.....Kiter gosok kaki mak perlahan lahan..... Mak perasan tak...? Makcik yangmandikan mak tu pujuk kiter..... Dia kata..." dikk...jangannangis...kalau sayang mak jangan buat gitu...jangan nangis ya.." Bilamakcik tu kata gitu...lagi laaaa laju airmata ni..tapi kiter kawalsupaya tak menitik Atas mak....Mak.....Sampai takat ini surat ni kiter tulis.....kiter nangis ni.....Ni kat dlm bilik...baru pukul 4.00 pagi....Takder orang yang bangun lagi.....kiter dengar nasyid tajuk "anak soleh"kiter sedih...kiter rindu kat mak..!Takpa la.....nanti bila kita selesai sembanyang subuh, kiter baca yassinuntuk mak.mak tunggu ya...!Mak..Sebelum muka mak di tutup buat selamanya....Semua anak2 mak mengelilingi mak...menatap wajah mak buat kaliterakhir.... Semua orang kata mak seolah2 senyum aja... Mak rasatak....masa tu kiter sentuh dahi mak.... kiter rasa sejukkkk sangat dahimakk..... Kiter tak mampu nak cium mak...kiter tak daya.... kitertuliskan kalimah tauhid kat dahi mak dengan air mawar... Airmata kitertak boleh tahan.... Mak mesti ingat kan yang anak mak ni jadi imam solatjenazah untuk mak... tapi kite suruh tok imam bacakan doa sebab kitesebak.... Jam 12 tengahari mak diusung keluar dari rumah.... Akak puladah terkulai dlm pelukan makcik... badan akak terasa panas...makk...anak mak yang seorang tu demam.... Mak tauu...cuma akak sorangsaja anak mak yang tak mengiringi mak ke tanah perkuburan...Mak.....Hari2 ku lalui tanpa kewujudan mak lagi...Begitu terasa kehilangan mak...boleh kata setiap malam selepas maghribanak mak ini berendam airmata... Dan sampai satu tahap....masa tu malamjumaat selepas maghrib... Selepas kiter baca yassin ngan kawan-kawan....entah kenapa biler kat bilik kiter keluarkan gambar2 mak pastu apalagi... semakin kiter tenung terasa semakin sayu...tangisan tak dapatdibendung... Mak tauu...kiter cuba bertahan... memujuk diri sendiri tapitak juga reda... Kiter rasa nak telefon mak... nak cakap dengan mak....anak mak yang ni dah tak betul kan..???? Dan akhirnya dalam sedu sedanitu kiter telefon kampong... Kiter cakap dengan kakak..kiter nangislagi... Puas la kakak memujuk kiter... Akak kata..." tak baik laa nangisaje..doa lah untuk mak..nanti kalau gini ajer mak yang susah kat sana.."Dan akhirnya akak juga nangis..... Agaknya mak nampak adegan tu... sebabmalam jumaat kata orang roh balik rumahh... mengharap sedekah dari anak2nya...Mak tau tak...di saat itu kerinduan terasa menusuksehingga ke hulu hati... rasa nyilu sangat....menusuk-nusuk sehingga terasa begitu sakit dalam dada ni.... Sampaisekarang bila kerinduan itu menjelma...hanya sedekah al-fatihah kiterberikan.....Mak....cukup la sampai sini dulu....kawan kiter dah ketuk pintu bilik tu....kejap lagi kami nak pergi solat subuh kat masjid...selalunya, kiter yang bawak mak naik motor kan...kali ni kiter jalan kaki dengan kawan pulak...esok kiter ingat nak tulis surat kat ayah pula....Mula2 kiter tak tau nak hantar mana surat nih...pastu kawan kiter bgtau...simpan je buat kenangan..Kiter cuma tau alamat ni aje...Takper yer mak...kiter kasi orang lain baca...Kiter stop dulu...sebab kawan kiter dah lama tunggu tu...akhir kata untuk mak, I LOVE YOU SO MUCH dan jutaan terima kasih keranamembesarkan kiter... memberi seluruh kasih sayang dari kecil sampaimasuk sekolah.. sampai masuk universiti.. sampai kiter boleh rase naikkapal terbang... boleh rasa duduk kat negara orang... Sampai akhir hayatini jasa mak tak akan mampu kiter balas...

**Xtau sape penulis sebenar warkah ni..juz harap akan ada kesedaran utk sape2 yg nak sedar n aku sndiri..

**moga penawar itu pembawa ceria dihujung cerita**

1 comment:

mOlliE said...

sebaknye bace warkah ni....